Аз замонҳои қадим, ҳикмат ва донишҳои табибони мардумӣ дар Тоҷикистон аз насл ба насл мегузаштанд. Табибон, ки аксаран хонаводаҳояшон низ табиб буданд, дарк мекарданд, ки ҳар гиёҳ на танҳо дар ҳолати хом, балки дар вақти муайян ва бо усули дуруст ҷамъоварӣ кардани он таъсири табобатӣ дорад. Онҳо медонистанд, ки баъзе гиёҳҳо танҳо саҳро ҷамъоварӣ мешаванд, баъзе дар фасли баҳор ва баъзе танҳо дар фасли гармо хушк карда мешаванд.
Истифодаи гиёҳҳо на танҳо барои табобат, балки барои пешгирии бемориҳо ва нигоҳдории саломатӣ истифода бурда мешавад. Масалан, дар минтақаҳои кӯҳии Ҷумҳурии Тоҷикистон ҳанӯз ҳам чойи гиёҳӣ бо шибит, райҳон, зира ё чормағз — на танҳо барои мазза ва хушбӯӣ, балки барои фоидаовар буданаш истифода мешавад.
Бояд гуфт, ки дар Тоҷикистон аз миқдори умумии гиёҳҳои шифобахшу доруворӣ қариб 1,5 ҳазор намуд маълум буда, зиёда аз 70 намуди онро Вазортаи тандурустӣ барои доруворӣ тавсия намудааст. Айни ҳол дар кишвар 23 намуди гиёҳҳои шифобахш ва растаниҳои доруворӣ, аз қабили чойкаҳак, кокутӣ, пудинаи кӯҳӣ, чоқула, ҳазориспанд, тахач, газанда, амонқара, бӯймодарон, зарпошша, раҳдавак, ширинбия, камоли бадбӯй, татум, сиёҳалаф, шибит, хуч, қот (смородина), зирк (зелол), адрасмон, ангат (ҷангалхор), мушхор ва ғайра васеъ истифода бурда мешаванд. Ба таври маъмули қисме аз гиёҳҳоро барои табобат таври тару тоза ё хушконидан ва дар шакли ҷӯшоб, чой, шира, афшура, шарбат, хока, қиём, марҳам ва қисми дигарро ҳамчун иштиҳоовар ва болаззаткунандаи хӯрокҳои миллӣ истифода мебаранд.
Инчунин мувофиқи маълумотҳо, аз 350 ҳазор намуд растании навъи олӣ 12 ҳазор намуди онҳо доругӣ мебошанд. Дар дунё беш аз 100 ҳазор навъ дору (даво) мавҷуд буда, зиёда аз 30 ҳазор навъи он аз растанӣ тайёр мешавад. Дар Тоҷикистон бошад, зиёда аз 4500 намуди растаниҳои гулдор мавҷуданд. Аз рӯйи маълумоти сарчашмаҳои илмӣ, аз ин миқдор 2700 намуди растанӣ ба сифати растаниҳои фоидаовар (хӯрокворӣ, равғандиҳанда, рангдиҳанда, асаловар ва шифобахш) истифода бурда мешаванд.