ТАДБИРҲО ВА МЕХАНИЗМИ МУҚОБИЛА БО КОРРУПСИЯ: ҚОНУНГУЗОРӢ, МЕЪЁРҲО ВА ТАҶРИБАИ ҶАҲОНӢ

0 2

Коррупсия яке аз мушкилоти асосии ҷомеаҳои муосир маҳсуб меёбад ва метавонад рушди иқтисодӣ, иҷтимоӣ ва сиёсиро ба таври ҷиддӣ маҳдуд кунад. Таҳлилҳои ҷаҳонӣ нишон медиҳанд, ки сатҳи баланди коррупсия ба паст шудани эътимоди шаҳрвандон ба мақомоти давлатӣ, суст шудани сармоягузорӣ ва суқути низоми ҳуқуқӣ оварда мерасонад. Ба ин далел, мубориза бо коррупсия барои ҳама давлатҳо, аз ҷумла Тоҷикистон, вазифаи афзалиятноки стратегӣ ба ҳисоб меравад. Дар доираи мақола, диққат ба се самти асосӣ дода мешавад: қонунгузорӣ ва меъёрҳои дохилӣ, механизмҳои идоракунии давлатӣ ва ҷомеавӣ, ҳамчунин таҷрибаи байналмилалӣ ва ҳамкории байналмилалӣ барои муқобила бо коррупсия.

Қонунгузорӣ ва меъёрҳои зиддикоррупсионӣ

Қонунгузорӣ пояи муқобила бо коррупсия мебошад, зеро он ҳуқуқ ва масъулияти мақомоти давлатӣ ва шаҳрвандонро муайян мекунад. Қонунҳои зиддикоррупсионӣ бояд як қатор вазифаҳо ва хусусиятҳоро дар бар гиранд:

Муқаррар намудани намудҳои коррупсия ва ҷазоҳо

Коррупсия ба шаклҳои гуногун тасниф мешавад: фасод, ришвагирӣ, истифодаи манфиати шахсӣ аз мақоми давлатӣ, вайрон кардани қонунҳо барои фоидаи шахсӣ. Дар Тоҷикистон Қонуни “Дар бораи мубориза бар зидди коррупсия” (солҳои 2004 ва сипас бо ислоҳот) ин намудҳоро муайян карда, ҷазоҳо барои онҳо, аз ҷумла маҳрумият аз озодӣ, ҷарима ва манъи ишғоли мақоми давлатӣ, пешбинӣ мекунад.

Ташкили органҳои махсуси зиддикоррупсионӣ

Масъулияти муқобила бо коррупсия ба мақомоти махсус, аз ҷумла Кумитаи мубориза бо коррупсия назди Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон ва Прокуратураи генералии Ҷумҳурии Тоҷикистон, тааллуқ дорад. Ин идораҳо мустақилона тафтиш ва ҷазо додани фасодкоронро амалӣ мекунанд.

Талаботи шаффофият ва гузоришдиҳӣ

Қонунгузорӣ ҳамчунин муқаррар мекунад, ки ҳамаи мақомоти давлатӣ ва мақоми мансабдор дар бораи даромад, молу мулк ва хароҷот ҳисобот пешниҳод кунанд. Ин тадбир ба ошкор кардани ришва ва истифодаи манфиатҳои шахсӣ мусоидат мекунад.

Қонуни зиддикоррупсионӣ дар бахши хусусӣ

Ҳамчунин, дар бахши хусусӣ қонуни зиддикоррупсионӣ ҷорӣ шудааст. Масалан, ташкилотҳои бузурги давлатӣ ва хусусӣ вазифадоранд сиёсати зиддикоррупсионӣ дошта бошанд ва кормандонро дар бораи меъёрҳо огоҳ созанд.

Механизмҳои идоракунии давлатӣ ва ҷомеавӣ

Механизмҳои зиддикоррупсионӣ на танҳо қонуниро татбиқ мекунанд, балки низоми идоракунии шаффоф ва ҳисоботдиҳӣ таъсис медиҳанд. Дар Тоҷикистон чунин механизмҳо мавҷуданд:

Назорати молиявӣ ва аудит

Ҳисоботи молиявӣ ва аудитҳои мунтазам ба пешгирӣ аз фасод мусоидат мекунанд. Масалан, мақомоти давлатӣ ҳар сол ҳисоботи хароҷоти буҷетро нашр мекунанд ва ин барои ошкор кардани фасодкорон заминаи ҳуқуқӣ фароҳам меорад.

Системаи ҳифзи ошкоркунагон (whistleblower)

Шаҳрвандон ва кормандони давлатӣ метавонанд фаъолияти фасодкоронро ошкор кунанд ва таҳти ҳимояи қонун қарор гиранд. Дар Тоҷикистон қонунгузорӣ барои ҳифзи онҳо пешбинӣ шудааст.

Таълими зиддикоррупсионӣ

Кадрҳои давлатӣ ва шахсони мансабдор бояд бо меъёрҳои зиддикоррупсионӣ ва қонунҳои дахлдор шинос бошанд. Вазоратҳои маориф ва марказҳои тадқиқотӣ курсҳои махсуси таълимӣ ташкил медиҳанд.

Низоми шаффофияти қарорҳо

Барои пешгирӣ аз фасод, қарорҳои муҳим ва қарордодҳои давлатӣ бояд ба таври ошкор ва бо дастрасии оммавӣ пешниҳод шаванд. Масалан, дар Тоҷикистон порталҳои давлатии иттилоотӣ барои чунин мақсад истифода мешаванд.

Таҷрибаи ҷаҳонӣ

Таҷрибаи кишварҳои гуногун нишон медиҳад, ки барои кам кардани коррупсия якҷоя кардани қонунгузорӣ, идора ва ҷомеа зарур аст:

Сингапур: Мақомоти махсуси CPIB мустақилона фасодкоронро ошкор ва ҷазо медиҳанд; сатҳи коррупсия хеле паст мебошад.

Шветсия: Системаи шаффофият ва дастрасӣ ба маълумот имконият медиҳад, ки шаҳрвандон фаъолияти мақомдорони давлатӣ назорат кунанд.

Гурҷистон: Ислоҳоти муассир дар соҳаи пулис ва мақомдорони давлатӣ нишон дод, ки ҷазоҳои саривақтӣ коррупсияро кам мекунанд.

Эстония: Технологияҳои рақамӣ ва платформаҳои электронӣ дар идоракунии давлатӣ сатҳи фасодро ба таври назаррас коҳиш доданд.

Муҳимияти ҳамкории байналмилалӣ

Мубориза бо коррупсия танҳо вазифаи дохилӣ нест, балки масъалаи байналмилалӣ мебошад. Тоҷикистон низ ба Конвенсияи СММ бар зидди коррупсия (UNCAC) ҳамроҳ шудааст, ки ҳамоҳангсозии қонунҳо, мубодилаи маълумот ва ҳамкории байналмилалиро таъмин мекунад. Созмонҳои мисли Transparency International, OECD, ва UNODC дастурҳо ва барномаҳои зиддикоррупсионӣ пешниҳод мекунанд, ки барои кишварҳо ҳамчун намунаи амал хизмат мекунанд.

Хулоса ва тавсияҳо

Муқобила бо коррупсия танҳо бо қонунгузорӣ анҷом намеёбад; бояд як системаи ҳамоҳанг ва комплексӣ таъсис дода шавад, ки дар бар гирад:

Қонуни муассир ва ҷазои саривақтӣ.

Мақомоти мустақили зиддикоррупсионӣ.

Шаффофият ва дастрасӣ ба маълумоти давлатӣ.

Ҳифзи ошкоркунагон ва таълими кадрҳо.

Татбиқи таҷрибаи байналмилалӣ ва ҳамкории байналмилалӣ.

Бо истифода аз ин механизмҳо, Тоҷикистон метавонад сатҳи коррупсияро паст карда, эътимоди шаҳрвандонро ба мақомоти давлатӣ афзоиш диҳад ва рушди устувори иқтисодӣ ва иҷтимоиро таъмин намояд.

н.и.п., дотсент Маҳмудзода Қумринисо Нурали

муовини директор оид ба илм ва муносибатҳои байналмилалӣ-и МДТ “Коллеҷи тиббии шаҳри Кӯлоб ба номи Раҳмонзода Раҳматулло Азиз”

Дигар маълумотҳои ин категория

Шарҳ додан

Суроғаи почтаи электронии шумо нашр карда намешавад.