Дар шароити ҷаҳонишавӣ ва таҳаввулоти босуръати иҷтимоӣ, масъалаи таълиму тарбия ҳамчун омили асосии рушди ҷомеа аҳамияти махсус касб менамояд. Ҷумҳурии Тоҷикистон аз рӯзҳои аввали истиқлолият ба масъалаи ташаккули инсони комил, соҳибмаърифат ва дорои арзишҳои баланди ахлоқӣ таваҷҷуҳи хос зоҳир мекунад. Дар ин раванд Паёмҳои Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон ба Маҷлиси Олӣ ҳамчун сарчашмаи муҳими сиёсӣ, иҷтимоӣ ва маънавӣ нақши калидӣ доранд.
Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон на танҳо самтҳои асосии рушди иқтисодӣ ва иҷтимоии давлатро муайян мекунад, балки дурнамои сиёсати маориф, таълиму тарбия ва рушди маънавии ҷомеаро низ равшан месозад. Аз ин ҷост, ки таҳлили асосҳои маънавӣ ва методологии таълиму тарбия дар доираи Паём аҳамияти бузурги илмӣ ва амалӣ дорад.
Маънавият маҷмӯи арзишҳо, меъёрҳои ахлоқӣ, ҷаҳонбинӣ ва эътиқодест, ки рафтору амали инсонро дар ҷомеа муайян месозад. Дар Паёмҳои Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон маънавият ҳамчун пояи асосии пойдории давлат ва ҷомеа арзёбӣ мешавад.
Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон дар Паёмҳои солонаи худ ба Маҷлиси Олӣ пайваста таъкид менамоянд, ки ояндаи давлат аз сатҳи маърифат, фарҳанг ва маънавияти насли наврас вобастагии мустақим дорад.
Аз ин рӯ, таҳлили асосҳои маънавӣ ва методологии таълиму тарбия дар Паёмҳо дорои аҳамияти бузурги илмӣ, педагогӣ ва иҷтимоӣ мебошад.
Тарбияи насли соҳибкасб, навовар ва масъулиятшинос яке аз ҳадафҳои стратегии сиёсати давлатӣ мебошад.
Тарбияи ахлоқӣ яке аз самтҳои асосии таълиму тарбия мебошад. Он ба ташаккули сифатҳое чун ростқавлӣ, адолат, инсондӯстӣ ва масъулиятшиносӣ равона мегардад. Паёми Президент зарурати тарбияи шаҳрвандони фаъол ва қонунпазирро таъкид менамояд.
Зарурати омӯзиши амиқи асосҳои маънавӣ ва методологии таълиму тарбия дар заминаи Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон аз он бармеояд, ки дар шароити муосир таҳдидҳои гуногуни маънавӣ, аз қабили ифротгароӣ, бегонапарастӣ, коҳиши арзишҳои ахлоқӣ ва таъсири манфии фарҳанги бегона бештар гардидаанд. Дар чунин вазъият муассисаҳои таълимӣ бояд на танҳо вазифаи омӯзиш, балки вазифаи ҳифзи маънавии ҷомеаро низ иҷро намоянд.
Дар Паёми Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон таъкид мегардад, ки ҳифз ва рушди арзишҳои миллӣ вазифаи муқаддаси ҳар як шаҳрванди кишвар мебошад. Муассисаҳои таълимӣ бояд ба ҷавонон на танҳо дониш, балки эҳсоси ифтихор аз миллат ва давлатро низ омӯзонанд. Мактаб ва донишгоҳ ҳамчун муҳити маънавӣ бояд дар ташаккули шахсияти соҳибфарҳанг ва ватандӯст нақши ҳалкунанда бозанд.
Паём дорои хусусияти фарогир буда, дар баробари масъалаҳои иқтисодӣ, иҷтимоӣ ва амниятӣ, ба масъалаҳои рушди маънавият, баланд бардоштани сифати таълиму тарбия ва ташаккули инсони соҳибмаърифат диққати ҷиддӣ медиҳад. Дар ин санад маориф ҳамчун соҳаи афзалиятнок эътироф гардида, таъкид мешавад, ки пешрафти давлат бидуни низоми муассири таълиму тарбия ғайриимкон аст.
Аз ҷиҳати методологӣ, Паёми Президент асосҳои назариявӣ ва амалии рушди соҳаи маорифро муайян мекунад. Он принсипҳои асосии таълиму тарбияро дар шароити муосир, аз ҷумла пайвастагии таълим бо ҳаёт, робитаи назария ва амалия, рушди тафаккури эҷодӣ ва масъулияти иҷтимоии ҷавононро таъкид менамояд. Ба ин маъно, Паём на танҳо як суханронии сиёсӣ, балки санади методологӣ барои низоми маориф ба ҳисоб меравад.